5/17/2012

Bukanlah Aku Terbaik Dikalangan Manusia, Cuma Mahu Bersama Menjadi Baik



Assalamualaikum, semoga anda semua dirahmati dah diberkati Allah s.w.t. InsyaAllah. Hari ni nak berkongsi cerita sedikit bagi seseorang sering berdakwah atau lebih senang untuk kita dekati ialah ketika bersosial di facebook. Alhamdulillah, kini di facebook, terdapat pelbagai page-page dakwah dalam pelbagai segi aspek dakwah, ada yang melalui lukisan dakwah, doodle, design yang cantik2, malah Ustaz-ustaz mahupun artis dan segala page yang ada di facebook. Syukur kerana mereka tidak putus-putus menyampaikan dakwah dan kita sebagai pengguna facebook, disamping berkomen dan bersosial, apa salahnya dan mungkin terdetik untuk berkongsi kepada rakan-rakan apa yang mereka sampaikan.

Sering kali apa yang disampai kadang kala tidak semanis menerima. Mungkin ada yang berkata mereka ini berlagak baik atau berkata dia ni pernah buat dosa, konon nak jadi baik.  Terdetik difikiran, jika mahukan seseorang sempurna untuk bersama mengajak kearah kebaikan, siapakah?. Sunguh hanya para nabi dan rasul sahaja yang Allah pelihara dari melakukan kesilapan. Dan baginda juga menyuruh para sahabat berdakwah, malah dakwah itu tanggungjawab seorang manusia yang beragama islam. Tidak kira jika kita ini pencuri, perogol, tidak bermakna kita tiada hak untuk berdakwah.
Imam Ghazali pernah berkata, jika kita senang berzina sekalipun, jika ternampak seseorang wanita tidak menutup aurat, perlu kita menegur wanita tersebut. *sumber dari ceramah Ustaz Azhar Idrus

Setiap orang tidak pernah lari dari kesalahan dan para sahabat dahulu juga pernah melakukan kesalahan. Cuma tidak diceritakan kerana menjaga nama mereka. Sungguhpun begitu, mereka selalu mencari cinta Allah dan mencari-cari syurga Allah yang abadi. Kita sekarang ini?.



Usah kita menunding jari tanpa kita sedari 4 lagi jari menunding pada diri kita. Bukanlah si dia yang berdakwah atau berkongsi ilmu difacebook itu, dialah yang terbaik, TIDAK!. Akan tetapi meraka cuba menjadi baik dan mahu bersama menjadi baik. Kadangkala ada juga kita berasa segan atau malu untuk menyebarkan kata-kata baik dari facebook. Mungkin kerana kita menyangka diri kita ini tidak sempurna atau tidak cukup baik. Usah berfikir begitu kerana Allah memandang amalan hambanya walau sebesar zarah sekalipun dah dari sebesar zarah itulah yang akan bercambar mekar sehingga sebesar gunung. Mana tahu dengan kita share perkara tersebut kita akan lebih suka dan akhirnya kita terikut dan kita akan berubah. MasyaAllah, Allah sahaja yang memberikan hidayah pada hambanya melalui pelbagai cara.

Antara kata-kata Imam Syafie dan Imam Hasan Al Basri ( Abu Sa'id al-Hasan ibn Abi-Hasan Yasar al-Basri ).
"Andaikan kekurangan diri dijadikan alasan bagi tidak berdakwah, nescaya tiadanya dakwah yang akan berjalan di muka bumi Allah ini." [Iman Syafie]

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, BUKAN bererti akulah yang TERBAIK dalam kalangan kamu, BUKAN juga yang PALING SOLEH dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui BATAS untuk diri sendiri, seandainya seseorang itu HANYA dapat menyampaikan DAKWAH apabila dia sempurna, nescaya TIDAK akan ADA PENDAKWAH, maka akan jadi sikitlah orang yang MEMBERI PERINGATAN." Imam Hasan Al Basri ( Abu Sa'id al-Hasan ibn Abi-Hasan Yasar al-Basri ).

Kata-kata mereka ini juga untuk mengingat kepada semua malah pada diri supaya sentiasa berdakwah dan terus berdakwah tanpa mengira apa orang kata. Usah bimbang mulut manusia kerana tidak mungkin dapat ditutup tapi bimbanglah apa yang Allah akan menilai kita. Imam mazhab juga pernah berkata jika didalam mazhab mereka terdapat kesilapan, rujuklah al-Quran dan Hadis.

InsyaAllah, semoga kita semua tidak takut dan sentiasa terdorong hati semoga sentiasa berdakwah walaupun dengan hanya menekan butang 'share' pada facebook tersebut. Mana tahu dengan 1 butang 'share' tersebut, sahabat kita yang membaca akan berkongsi dan terus dikongsi sehingga 1 Juta umat membacanya. Besar ganjarannya. :)

Lakukan semuanya kerana Allah dan bukan kerana sesiapa dan insyaAllah ganjarannya besar disisi Allah s.w.t. Malah sambil kita berdakwah akan menasihat diri kita juga supaya lebih baik. Ingatlah, kita bukan nak tunjuk baik, akan tetapi kita mahu memberi tunjuk ke jalan yang baik dan bersama menjadi lebih baik. InsyaAllah. :)

Segala yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk itu atas kelemahan diri saya sendiri.. ilalliqa' InsyaAllah. Assalamualaikum

Sumber Rujukan : 1

1 comments:

© Titian Tajdid 2014