10/16/2012

Kejayaan Itu Satu Kurniaan Atau Kehinaan


Assalamualaikum, kejayaan itu salah satu misi setiap sesuatu yang hidup. Ingin berjaya di di dunia mahupun di akhirat. Alhamdulillah, jika kita menanamkan semangat ingin berjaya di akhirat maka itu namanya kejayaan yang hakiki dan selamanya. Bagaimana pula berjaya di dunia?. Kaya, kereta besar, rumah besar, kerjaya besar, isteri cantik, dan sebagainya. Itu semua kejayaan kita didunia.

Tidak semestinya kejayaan itu merujuk pada harta benda. Mungkin ada yang merujuk pada cara hidup sederhana atau mungkin dapat membantu diri. Mungkin mereka menganggap ianya berjaya jika hanya dapat segulung ijazah atau berjaya dalam blogging contohnya. Akan tetapi dalam berjaya tersebut, kita lihat kembali, kejayaan itu satu kurniaan atau kehinaan bagi kita?

Bagaimana satu kejayaan itu menjadi kehinaan sedangkan ianya satu kurniaan dari Allah S.W.T. Lihat pada diri kita, Allah memberi kejayaan pada kita untuk apa?. Adakah untuk kita memberi makan pada diri sendiri sahaja?. Atau untuk diri yang lain?. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana dalam membahagi kejayaan dan rezeki pada hambanya dengan sebab-sebab paling muhasabah.

Allah menciptakan yang kaya untuk membantu yang miskin, Allah mencipta yang cantik untuk melahirkan lebih ramai hambanya yang cantik-cantik belaka, Allah menciptakan yang pandai untuk membantu yang lain kurang pandai. Allah mampu sahaja untuk memandaikan / mengkayakan / mencantikkan semua hambanya. Akan tetapi Allah mahu melihat, bagaimana Hambanya berfikir dan memilih haluan yang benar. Sama juga Allah mencipta Syurga dan Neraka untuk hambanya sebab Allah telah memberi hambanya pilihan dengan kurniaan Akal, nafsu dan iman dalam diri. Manusia yang mempunyai hak untuk memilih jalannnya sendiri.

Berapa ramai yang berjaya tapi untuk berjaya dengan sendiri?. Itulah kejayaan dengan kehinaan. Hinanya seseorang yang bersifat tamak. Tidak kisah samada yang kaya atau cantik atau sebagainya dari perspektif berjaya tersebut. Alhamdulillah, sungguh ada lagi yang menampakkan kejayaan itu satu kurniaan bagi diri mereka untuk membantu mereka yang sukar.

Tetapi ada juga yang menggunakan kurniaan tersebut dengan meletakkan rahsia disebaliknya. Sungguh mulia tindakannya membantu yang lain atas kejayaan yang diberinya, tetapi dalam diam ada sesuatu yang ingin dibalasnya atau untuk manfaat dirinya sendiri. Adakah ianya jadi suatu kurniaan?. Tepuk dada, tanya iman kita. Sungguh kecewa saya melihat sesetenah yang menggunakan taktik tersebut untuk memperoleh kejayaan. Dari segi kasar kita akan nampak ianya seperti satu tindakan yang baik, akan tetapi dalamnya isinya kotor. Tepuk dada, tanya iman kita, adakah benar tindakan kita ini?. Ada udang disebalik batu atau ikhlas kerana Allah S.W.T?. Jangan menghinakan sesuatu kurniaan dengan niat yang yang hina lalu menjadikannya kehinaan.

Iman yang kotor tetapi dihiasi dengan tingkah laku yang suji akan menghasilkan hati yang kotor. Hati yang kotor, memberi impak jauhnya diri kita kepadaNya. Wallahualam. Semoga kita dijauhkan dari golongan sebegini dan kita juga tidak jadi sebegini. Insya-Allah.

0 comments:

Post a Comment

© Titian Tajdid 2014