4/21/2013

Dunia Ini Satu Pengecewaan


Assalamualaikum. Dunia. Bila kita fikirkan tentang dunia. Macam-macam, ada seronok, ada duka, ada suka, ada naik, ada jatuhnya. Sejauh mana dunia ini satu pengecewaan?. Kecewa sangatkah dunia ini?. Adakah Allah sengaja memberikan kita pengecewaan?.

Dari sini kita lihat apakah tindakan kita. Lihat dari satu pandangan islam tentang dunia ini satu pengecewaan. Pernah tidak kita berasa teraniaya, tidak dipercayai, tidak disukai, dikeji dihina, walhal tandakan kita itu tidak langsung menyakiti orang lain. Apa salah kita?. Ketika itu jika kita sedar tentang dunia ini satu pengecewaan, kita nampak, pengecewaan yang membawa kita ke jalan yang diberi pilihan. Jalan benar atau salah?.

Rugilah kita jika kita memilih jalan yang salah terhadap kekecewaan dunia yang diterima kerana ianya hanya memakan diri malah merosakkan lagi. Bagaimana jalan yang benar?. Lihat sahaja ulamak-ulamak, sahabat, bagaimana mereka melihat dunia ini?. Adakah mereka mengagung-agungkan dunia dengan harta mereka?. Dengan kuasa mereka?. Tidak. Mereka berhabis-habisan menggadaikan semua harta kerana islam. Sebab apa?. Sebab mereka tahu, dunia ini satu pengecewaan.

Satu pengecewaan dimana mereka mengambil kesempatan dengan belajar dari pengecewaan tersebut untuk lebih dekat lagi kepada Allah. Pengecewaan yang diberi untuk kita berfikir, untuk kita sedar akan kekecewaan itu membawa kita kepada Allah, bukan menjauhkan lagi.
Dunia ini tak kecewa, tak kejam, tak apa itu ini semua!, cuma tindakan kita je yang membuatkan berasa sedemikian - Individu

Memang benar kata yang disebut di atas, dunia ini tidak kejam, tapi tindakan kita. Sejauh mana kita nak mengelak dari tak kecewa, tak kejam, tak apa itu ini semua?. Akhirnya kita akan terkena juga. Habis tu macam mana?. Dengan kita buka mata kita, buka hati kita, buka fikiran kita. Kita fikirlah apa yang terjadi, kita belajar darinya. Satu kesempatan dalam kekecewaan itu untuk menguatkan lagi kita kepadaNya.


Pepatah arab ada berkata :
Hidup didunia ini ibarat manusia didalam tandas, mereka yang sedar tandas itu bukan tempat yang sebenarnya, mereka akan berada sebentar sahaja ditandas, manakala mereka akan segera keluar untuk kedunia yang mereka menganggap ianya akhirat.

Maksud pepatah ini ialah, dunia ini ibarat tandas, dan dunia yang hendak mereka keluar itu akhirat. Di ibaratkan bahawa mereka sedar bahawa tandas itu satu tempat yang kotor, tempat syaitan, tempat dimana mereka sedar tidak perlu berlama-lama didalamnya dan mahu keluar kedunia iaitu akhirat. Mereka mengetahui dan sedar untuk segera dalam hal dunia tapi mengejar untuk ke akhirat. Nampak tidak bagaimana pandangan mereka terhadap dunia?. Bagaimana dunia ini mereka ibaratkan untuk mereka menampakkan kepentingan akhirat tersebut. Jika kita hanya mementingkan dunia boleh dikatakan kita suka akan kekejian, kekotoran yang diberikan sebagaimana ianya di ibaratkan seperti tandas.


Memang dunia ini satu pengecewaan, satu pengecewaan untuk mengajar kita, menguatkan kita, malah mendekatkan diri kita kepada Allah. Sedarilah kekecewaan didunia dimana kita mengambil kesempatan itu untuk kita mendekatkan pada-Nya. InsyaAllah kita akan dapat kemanisan kekecewaan itu diakhirat kelak. Sesuatu yang pahit itu sebenarnya akan datang manisnya yang kekal lama. Sesuatu yang manisnya dahulu akan tidak kekal selamanya malah pahit turut serta kemudian dan kekal lama.

Pengalaman hamba, setelah 2 dekat hidup, macam-macam hamba lihat sehinga membuatkan hamba terdiam. Terdiam dengan tindakan manusia, sekeliling. Hamba berasa seperti manusiakah itu bertindak sedemikian. Syukur alhamdulillah, Allah menunjukkan dalam setiap tindakan itu kepada hamba sehingga sukar untuk hamba berkata, malah hamba hanya diam memerhatikan sikap gerak geri manusia yang mengajar hamba dalam kehidupan ini. Hamba belajar, hamba menyampai dalam blog ini. Setiap apa yang hamba tulis merupakan antara dari pemerhatian hamba kepada sekeliling dan diri hamba sendiri. Membuatkan hamba berkata pada diri ini, sungguh tidak mahu aku lakukan sedemikian kerana aku telah nampak apakah kesannya dalam kehidupan. Wallahualam. :)

3 comments:

  1. Salah satu n3 yg mampu mbuka mate dan minda saye ...
    Dari itu Saye nak kelua dari tandasss ! Emm ! ;)

    Tengkiu :D
    Salam..

    ReplyDelete
  2. tahniah sudar sedar!.. hehe. insyaAllah bersamalah kita saling mengingati. :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah :p
    Insya Allah :)

    Ermm .. saye nak bg assignment bole ?
    kalau nak la .
    Dan kalau2 ade kelapangan .
    Sbb saye tgh mencari sesuatu .
    Sesuatu yg sukar ntok saye fahami.
    Kalau xbole xpe ;)

    ReplyDelete

© Titian Tajdid 2014